Jdi na obsah Jdi na menu
 


AVIA B-534

7. 12. 2007



AVIA B-534

Obrazek


Motor: 12 válec Hispano - Suiza HS - 12Ydrs, licence,vyráběn firmou Avia a ČKD

Rozpětí : 9,4 m

Výška: 3,15 m

Délka: 8,20 m

Hmotnost ( vzletová ) : 1 980 kg

Dostup: 10 600 m ( pouze s dýchacím přístrojem )

Stoupavost: 15 m/s

Max. rychlost: 380 km/ h u IV.verze, za mobilizace v září 1938 se motory vylaďovaly na větší výkon)

Výzbroj: 4 kulomety vz. 30, zásoba střeliva 250 nábojů na zbraň
šest 10 kg pum nebo čtyři 20 kg


V září 1938 v počtu 320 ks + letouny cvičné, od Četnických leteckých hlídek, smontované z dílů. Avie B-534 byly rozděleny do 21 stíhacích letek.
27.9. 1938 se nad Prahou objevil německý Dornier 17P ( fotoprůzkumný ).
Z polního letiště v Horních Měcholupech byl za ním vyslán 3 členný roj Avií B-534
40. stíhací letky, určené spolu s 41. a 42. letkou k obraně Prahy. Pilotem jedné z Avií B-534 byl Josef František, pozdější letecké eso...
Letectví a kosmonautika č.20, ročník 1988, Vilém Hofman, velitel roje vzpomíná:

Rychle nabíráme výšku, nad Prahou nás přejímá rádiem LOD [Letecký orientační důstojník], důstojník letectva působící u protiletadlového dělostřelectva. Navádí nás na nepřátelský letoun. Rychle se k němu blížíme, ale ten, jak nás spatřil, se dává na ústup. Máme převahu výšky a dostihujeme jej v prostoru letiště Ruzyně. Zaujímáme pozice po obou stranách a za ním. Zvyšuje rychlost a rychle stoupá. Ve stoupání mu stačíme, ale při vodorovném letu se nám vzdaluje. Jsme skoro v 7000 m a musíme pronásledování ukončit. Unikl nám...

-------------------------------------------------------------------------------------

Letky s "bitevními "AVIEMI B-534 dostaly během mobilizace 10 kg pumy. Její standartní výzbroj, kulomety vz. 30, byly nabity průbojným střelivem. Náboje se ukládaly do zásobníků co nejtěsněji, aby se jich vešlo co nejvíce. Měly společně s lehkými bombardéry útočit na mechanizované jednotky nepřítele. Tyto stíhací letky měly také někdy doprovázet leh. bombardéry.

Letky vyzbrojené AVIEMI B-534 určené pro bitevní nálety u :
1. armády: 43. 44. 46. 47. 48. 50 . letka
4. armády: 31. 32. 34. 45. 49. 53. letka
2. armády : 33. 35. 52.letka

Avia B-534 se osvědčila snadnými opravami. Piloti ji dobře ovládali a využívali jejich schopností. Ve hlášeních se dochovaly rozkazy určující taktiku a letovou výšku. Stíhací letky bojového letectva 1. armády měly pomáhat peruti bránicí Prahu při hromadných náletech.

Výsledky cvičných náletů v Malackách pilotů na Aviích B-534 byly vynikající např. F. Peřina :
počet zásahů na vlečný rukáv - 41
pozemní cíle - 100 zásahů

--------------------------------------------------------------------------------------

Pro představu o tomto letounu si uveďme výsledky bojových letů na východní frontě v roce 1941, kdy Slovenská armáda je nasadila většinou na bojové nálety na ustupující sovětská vojska. Několikrát ale se také střetly se sovětskými stíhači. Slovenští piloti sestřelili několik Polikarpovů I-15 a I-16.

V roce 1944 při SNP proběhla asi nejslavnější bojová akce letounu Avia B-534. Slovenský pilot sestřelil maďarský transportní Junkers Ju-52. Tento sestřel je považován za poslední letounem dvouplošné koncepce. Když se pětistovce nedostalo té cti, bránit Československo před nepřáteli v roce 1938, můžeme to považovat za malé zadostiučinění.

Dnes si můžeme letoun prohlédnout v leteckém muzeu v Praze - Kbely.

                              Avia B-534 s odkrytým motorovým prostorem

 








 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

405

(Jan, 8. 3. 2011 21:14)

Často se dočítám 2 různé údaje o max.rychlosti B-534 IV.verze. A to 380Km/h a 405 Km/h. Který z údajů platí? A nemá to něco "společného" s oním (i Vámi zmiňovaným) navyšováním výkonu v čase mobilizace? Zároveň jsem u Bk-534 zaznamenal údaj o rychlosti 409Km/h a o stoupavosti 19m/s, a to u varianty s výzbrojí 3 kulometů, místo 2 kulomety+20 mm kanón. Je tomu tak?

re avia

(Franta, 26. 7. 2008 14:24)

Ano,armáda je skutečne zařadila do útvarů.
Údajně tyto dva prototypy němci bud roezebrali a nebo prodali a nebo je zničili svýmli letovým schopnostmi.
Ale o to mse dnes skutečně neví...

b-634

(Autor, 31. 3. 2008 10:56)

O nasazení Avie b-634 u některé letky jsem také slyšel, ale když jsem se ptal několika odborníků, tak žádné informace o nasazení b-634 u letek nevěděli...
Je ale možné, že letouny armáda opravdu převzala, ale nestihla je nikam zařadit.
Omlouvám se, ale více toho bohužel nevím...

B - 634

(Tom, 26. 3. 2008 18:16)

Nedvno jsem na internetu četl, že během mobilizace byly použity i dva (myslel jsem že byl jen jeden) prototypy B -634, které armáda zabavila a zařadila k nějakému útvaru. Nevíte zda je to pravda? Pokud ano, u jaké letky to bylo? Děkuji